Nieuws

Groepslessen in de natuur!

Wekelijks op woensdag om 18:45 en op vrijdag om 10:00 uur

Goed nieuws! Op 27 mei starten we met yogales in de natuur! Bij droog weer gaan de lessen twee keer per week door, in De Oude Zandgroeve in Korbeek-Lo. Vanwege het beperkte aantal plaatsen is reserveren noodzakelijk. Wie in 2020 al ingeschreven was bij Mangala (online) krijgt automatisch de reserveringslink in zijn mailbox, telkens op zondag.  Als er een dag voor de les nog plaats is, dan is iedereen welkom. Je vindt in dat geval de reserveringslink op de Mangala FB pagina! De lessen duren ongeveer een uur, afhankelijk van het weer, prijs €10.

Mangala Yoga Online

Online yogales via gesloten Facebookgroep

Mangala Yoga Online biedt je de mogelijkheid om ook tijdens de lockdown yogales te volgen. Iedere maandag vind je op deze FB groep een nieuwe yogales, iedere vrijdag nog iets extra’s. Voor €40 krijg je vier weken toegang tot alle lessen. Je kunt de lessen zo vaak volgen als je wilt.

Lid worden is eenvoudig: 1) maak 40 euro over op BE95 7350 3166 7858 – 2) mail het betalingsbewijs en je FB gebruikersnaam naar miriam(at)mangala.be – 3) op FB Mangala Yoga Online klik je op ‘ lid worden’. Vanaf dat moment kan ik je toevoegen aan de groep.

Voorlopig blijf ik online lesgeven op FB. Zijn je vier weken bijna om? Blijf van alle lessen – nieuwe posts maar ook de voorbije lessen- genieten door je abonnement te verlengen.

Ook privéles kun je nu online volgen. Mail me voor meer info of een afspraak.

 

Alle lessen zijn momenteel afgelast vanwege het coronavirus

Voorlopig tot na de paasvakantie

Vanwege de uitzonderlijke situatie zijn alle lessen voorlopig stopgezet. Zoals het er nu uit ziet, zullen de lessen weer starten vanaf 20 april 2020. Maar aangezien de situatie elke dag verandert, vind je hier nieuwe informatie zodra die er is.

Alle huidige deelnemers worden persoonlijk via mail op de hoogte gehouden.

Blijf gezond en hou de moed erin!

Hoera! CAY en CAT certificaat behaald.

Bijscholing Critical Alignment Yoga met succes afgerond!

Sinds september 2016 volgde ik de bijscholing in Amsterdam bij Gert van Leeuwen, grondlegger van Critical Alignment Yoga en Therapie. Nu heb ik alle modules van deze docentenopleiding (basis, lesgeven en therapie) met succes afgesloten. Als je bij mij les volgt, ken je de strip en het rolletje al als hulpmiddelen om weer vrijer te leren bewegen. Andere hulpmiddelen zoals bankje en boogje kun je voorlopig enkel tijdens privéles leren kennen. Deze hulpmiddelen helpen je bewust worden van spanning en voorkeursbewegingen. Eens je dit ervaart, kun je naar ontspanning toe werken dankzij je bewuste adem en niet-oordelende aandacht. Vanuit die ontspanning kun je in de asana’s kracht en alignment (uitlijning) gaan opbouwen en uiteindelijk weer vrijer gaan bewegen! Benieuwd? Maak een afspraak voor privéles en ervaar het zelf. 

Het beste voornemen voor het nieuwe jaar!

Start to yoga!

Vanaf donderdag 16 januari 2020 – 10 lessen in Bierbeek

Tijdens deze initiatiecursus van 10 donderdagavonden leer je de basishoudingen en ademhalingsoefeningen uit de hatha yoga aan op een logische, gestructureerde manier én aangepast aan jouw lichaam. Na de reeks weet je wat yoga voor jou kan betekenen en kun je, als je wilt, aansluiten bij een van de wekelijkse groepen. Er is nog plaats en je kunt je nog inschrijven via het inschrijvingsformulier. Prijs €98.

Happy 2020

Beste wensen aan alle yogi’s en yogi’s in spe!

Een jaar met veel mooie yoga- en andere momenten.

“What the new year brings to you, will depend a great deal on what you bring to the new year”  Vernon McLellan

Mangala yoga weekend 6-8 maart 2020

Verdieping en verstilling in het Pajottenland

Gun jezelf een yogaweekend. Een unieke ervaring met yoga, meditatie, yoga nidra, … – zo’n tien uur in totaal. Je doet alles op je eigen niveau en onder deskundige begeleiding van Miriam van Gilse. Zo kun je écht je yoga-ervaring verdiepen en je steeds bewuster worden van de verbinding tussen aandacht, adem en asana. Een thuiskomen bij jezelf. In een prachtige omgeving met gezonde maaltijden en in goed gezelschap. 

Het weekend staat nu on-line en je kunt je plaats reserveren. Meer info vind je op de Workshops&meer-pagina. 

 

Pawanmuktasana – voor de gewrichten

Herfstoefeningen voor thuis

Het eerste deel van de pawanmuktasana serie is gericht op de gewrichten. Zeker in dit seizoen is het goed om aan de beweeglijkheid van de gewrichten te werken. Bovendien zijn het ook goede coördinatie-oefeningen! Hierbij een overzicht van een aantal oefeningen uit deze serie die je gemakkelijk ook thuis kunt doen. 

Oefening 1: de tenen
Adem in en beweeg je tenen weg van je. Adem uit en beweeg je tenen naar je toe.
Je enkel beweegt niet mee!

Oefening 2 : de enkels
Adem in en beweeg je enkels weg van je. Adem uit en beweeg je enkels naar je toe.
Je tenen blijven ontspannen!

Maak een cirkelbeweging met je voet, eerst naar links, daarna naar rechts.  Houd hierbij je onderbeen stabiel.

Oefening 3: de knieën en heupen                                                                                                                                      Adem uit en beweeg je bovenbeen naar je buik toe door je knie te buigen. Adem in en strek je been tot ongeveer 15 cm boven de vloer.

Oefening 4: de ellebogen
Adem in en strek je rechterarm voor je op schouderhoogte, de vingers van de linkerhand op je schouder.
Adem uit en strek nu je linkerarm voor je op schouderhoogte, buig je rechterarm en leg de vingers op je rechterschouder.

Oefening 5 : de schouders
Met je vingers op je schoudertoppen maak je een cirkelbeweging met je ellebogen

Start van het nieuwe yogaseizoen

De wekelijkse lessen hervatten op 9 september 2019

Heb je al ervaring met yoga? Je kunt nog aansluiten bij één van de wekelijkse groepslessen hatha yoga. In de meeste groepen zijn nog een paar plaatsen vrij. 

Home practice in augustus

Surya namaskar en bhramari pranayama

In august zijn er geen lessen of workshops, maar waarom zou je niet zelf thuis yoga beoefenen? Heb je weinig inspiratie, dan is de zonnegroet misschien de oplossing! Perfect om je dag mee te beginnen. Doe je hem langzaam, dan kun je er een heel meditatieve beweging van maken. Doe je hem snel dan leg je meer de nadruk op het fysieke aspect. Je kunt hem drie, zes of twaalf keer doen. Zo blijf je net zo lenig als deze man ;-).

Doe ook regelmatig de bhramari ademhaling: zit met een rechte rug en gesloten ogen. Adem op je eigen ritme via je neus in en uit. Telkens als je uitademt maak je een zoemend geluid, als een bij. Je kunt met je wijsvingers je oren dichtstoppen als je wilt. Ervaar het rustgevende effect en breng lichaam en geest weer in balans.